Pascal Baljet

Woensdag 20 mei 2020

Voorlezen helpt je kind, en jou ook!

Kinderen leren de wereld kennen door bezig te zijn met lezen. Door verhalen en sprookjes krijgen ze een beeld van de wereld die nieuw voor ze is, het stimuleert de fantasie van kinderen en hun inlevingsvermogen. Voorlezen is goed voor de ontwikkeling van kinderen en het is ook nog eens erg leuk. Je kan samen lachen over de verhalen en avonturen die worden verteld. Je kan een gesprek beginnen over onderwerpen en door voor te lezen, luisteren kinderen vaak aandachtig. In een samenleving die steeds sneller en meer digitaal wordt, kan het een uitdaging zijn (zowel voor kinderen als ouders) om goed de rust te nemen voor het leren lezen en schrijven.

Verbeelding en verwoorden

In januari 2020 is Tito Tasman gestart! Tito stuurt echte brieven naar kinderen en daarbij speelt lezen (en schrijven) een grote rol. In Tito’s brieven sturen we aan op interactie. Tito beschrijft zijn avonturen en stelt vragen in de brieven. Daardoor worden kinderen aangespoord om terug te schrijven en de brieven van Tito goed te lezen. Doordat ze terugschrijven naar Tito en bezig zijn met de opdrachtjes, ontdekken ze nieuwe manieren om hun emoties en gedachten om te zetten in taal. Tito’s verhalen prikkelen de kinderen om hun eigen verhaal tot uitdrukking te brengen en te delen. Elke twee weken stuurt Tito een brief. Een vast moment voor lezen geeft ook structuur en regelmaat. De brieven van Tito zijn bedoeld als een interactieve manier om de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen te stimuleren.

Schrijf je in

Direct aan de slag met Tito!

Niveau

Een brief zelf helemaal lezen en begrijpen kan voor een kind best lastig zijn. Daarom kan je als ouder helpen door voor te lezen. Je kan bij het voorlezen kiezen voor een niveau dat hoger ligt dan het leesniveau van je kind. Het is niet erg dat er moeilijke woorden voorbijkomen. Dit geeft juist kansen om nieuwe woorden te leren. Door lezen vergroot je ook de woordenschat. Kinderen leren door de context begrijpen wat een woord betekent. Een grotere woordenschat zorgt voor een beter taal- en verhaalbegrip. Zo kunnen ze ook zichzelf beter uiten en neemt hun zelfvertrouwen toe.

Aan de slag met de brieven van Tito

Zoek samen naar een vorm waarin het lezen voor jullie beide leuk blijft. Lees bijvoorbeeld om de beurt een hoofdstuk voor of probeer samen te voorspellen hoe het verhaal verder gaat en bedenk antwoorden op de vragen die Tito stelt.

Maak er een mooi moment van! Pak de rust en ga samen aan de slag met de brief, stickers, kleurplaat en opdrachtjes. Samen met de brieven van Tito bezig zijn zorgt voor waardevol contact tussen jullie dat ook nog eens leerzaam is. Wil je kind liever alleen met Tito’s brieven bezig zijn? Vraag dan achteraf naar bijvoorbeeld een samenvatting van Tito’s brief of wat je kind heeft teruggeschreven.

Tito maakt lezen weer magisch!

Nieuwsgierig geworden? Wacht niet langer en start samen met Tito Tasman en jouw kind het avontuur.